Kerabu Tauge Pucuk Midin

  

                                                                                       

                                 

                                      Kerabu Tauge Pucuk Midin saya 😀

 

Memandangkan saya ialah anak kelahiran negeri jelapang padi, jadi menu kerabu adalah antara yang popular di Kedah selain pekasam. Ada pelbagai jenis kerabu antaranya kerabu perut, kerabu daun selom, kerabu buah beka, kerabu pucuk jangguih (gajus), kerabu daging mentah (ni biasa orang tua ja pandai buat sekarang) dan macam-macam lagi.

Kali ni saya nak kongsikan resepi Kerabu Tauge Pucuk Midin yang saya olah sendiri. Biasanya kita guna pucuk paku, tapi memandangkan dah habis di pasar, jadi saya guna pucuk midin. Saya tak pasti apa bahasa baku untuk pucuk ni, tapi itulah yang saya baca di pasar, hehe. 


Pucuk midin (gambar dari Google)

                                               
Ok jom kita tengok apa yang nak digunakan dalam proses menghasilkan kerabu kali ni.


Bahan-bahan:

Tauge (agak-agak ya berapa kuantiti. Saya beli RM1)
Kerang sekilo (basuh dan rebus)
Pucuk midin seikat (celurkan sekejap)
Santan (RM2)
Cili kecil *
Bawang *
Belacan*
Halia*
Belacan
Bunga kantan dimayang halus (optional)
Kerisik
Asam limau
Garam

Cara-cara:
1) Tumbuk bahan bertanda *. Saya guna lesung ja. Takda lesung nak blend kasar pun boleh ya.
2) Campurkan tauge, kerabu, pucuk midin , bahan tumbuk dalam satu bekas.
3) Masukkan belacan dan kerisik. Ramas-ramas sikit bagi hancur ya.
4) Masukkan bunga kantan. 
5) Masukkan air perahan asam limau, garam dan santan secukupnya
6) Gaulkan semua bahan sama rata, rasa apa yang terkurang. kalau suka pedas boleh tambah cili.
7) Siap untuk dihidang.


Ok selamat mencuba ya. Best ni boleh menambah-nambah makan nasi.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KAEDAH PENGAJARAN LAWATAN

Makan di Juz Waffle, Batu Pahat.